perjantai 19. marraskuuta 2010

Pyöräpohdiskelua

Kuten tuli jo aiemmin todettua Mango on Leitraa niin paljon halvempi, että voin harkita toisen nojapyörän hankintaa. Nyt näyttää siltä, että talvipyöräksi. Mitä olen ymmärätänyt on varsin yleistä, että nojapyöräharrastajalla on useampi värkki tallissa.

The Clydesdale firma, eli Alaska Recumbent Trikes ei ole vastannut kyselyihin, vaikka pari viestiä olenkin lähettänyt.

Pyörän olisi samalla hyvä olla sellainen, että sillä voisi ajella kesällä kauniita julman mäkisiä ja huonokuntoisia suomalaisia sorateitä. Ja vielä retkikamat mukana. Jousitus tarvittaisiin ja riittävästi painoa vetävällä takarenkaalla. Mitä isommat renkaat sitä parempi. Mutta isorenkaisia kolmipyöriä en ole The Clydesdalen lisäksi missään nähnyt, ainakaan jousitettuna, joten täytynee tyytyä 20 tuumaisiin.

Äkkiä laskien olisi olemassa ICE adventure täysjousitettuna. Ja Anthrotech, jossa ei ole etupäässä jousia, mutta sen saisi Rohloff-vaihteistolla kohtuuhinnalla. Scorpion Fs on liian kallis, lisävarusteet ovat ainakin aiemmin olleet törkeän hintaiset, varsinkin verrattuna Anthrotechiin.

Takakenobikes testailee parhaillaan Kettwieselin talviominaisuuksia, siinähän olisi kaksi vetävää rengasta suoraan parhaalla paikalla painopisteeseen nähden. Lepuksessa olisi jousituskin. Rohloff lisähinta olisi 999 €, eli ei ihan mahdoton.

Sitten ovat tietysti vielä RANS crank forward pyörät. Penkki on matalalla, jolloin jalat saisi nopeasti ja tukevasti alas liukkaissa paikoissa. Hammertruck olisi oikein käyttökelpoinen auton korvike, kantavuus 238 kg. Tai miten olisi 29" renkailla varustettu Alterra vuoden 2011 mallistosta?

Noh, ehkä kuitenkin tänä talvena tyydyn hiihtämiseen, lumikenkäilyyn ja ihan tavalliseen kävelyyn silloin kun Mango ei kertakaikkiaan kulje. Enkä ole kuitenkaan vielä täysin heittänyt kirvestä kaivoon Mangon suhteen, odottelen hieman kelien tasaantumista ja yritän sitten jälleen.

Jos siirtäisin penkkiä taaksepäin, saisin lisää painoa takarenkaalle, mutta enpä taija jaksaa. Ja koska painoraja on muutenkin jo miltei ylitetty, en voi laittaa mitään painavaa lastiakaan peräosaan. Toisaalta onhan se ymmärrettävää, että 150 kg painoinen kokonaismassa liikkuu huonosti yhden pienen 20" renkaan työntämänä, jos keliolosuhteet ovat hiemankin huonot. Sutihan se takarengas ylämäessä märällä asvaltillakin kesälläkin, jos oikein yritti kaikkein pienimmällä vaihteella ruilauttaa.