keskiviikko 9. kesäkuuta 2010

Kallista lystiä!?

Ehkä suurin este, polkuautoilijaksi haukkumisen lisäksi, velomobiilin hankkimiselle on sen hinta. Itse ajelin vajaan 2000 € Nazca Fuegolla yhden kesän ja totesin, että haluan enemmän. Liukkailla keleillä kolmas pyörä olisi kiva, samoin ruuhkaisessa kaupunkiajossa, jossa voi välillä joutua ajamaan hyvinkin hiljaa ja kyttämään sopivaa ajoreittiä.

Kolmipyöräinen nojapyörä ei vain ole sateessa ja lumipyryssä juurikaan parempi kuin kaksipyöräinen. Lisäksi täysjousitettuna hinta nousee 4000-6000 € varustettuna esimerkiksi lokasuojilla ja tavaratelineillä. Joten näin tulkittuna velomobiili on suorastaan halpa!?

Mango+ 5490 €
SRAM Dual drive systeemi parantamaan pelkän 3 x 8 vaihteiston nousukykyä 180 €
Kaksi ajovaloa 114 €
Vilkut 165 € (ei tarvitse huonolla säällä ottaa kättä esiin suojakannen alta suuntamerkkiä varten)
Sähköinen torvi 27 € (eivät ne jalankulkijat mitään kelloja kuule)
Peili myös oikealle puolelle 22 €
Pahvilaatikko rahtia varten 130 €
Peräkärrykoukku xxx € (Eivät ole vielä kertoneet, odottelen vastausta)
Rahti noin 350 € (tai oli kaksi vuotta sitten, eivät ole vielä kertoneet, odottelen vastausta)
Yhteensä: Aika paljon rahaa (tosin esimerkiksi Buster S ja 30 hv perämoottori maksavat jo paljon enemmän)

Noh, epätoivoiset perustelut sikseen. Kyse on lähinnä elämäntapavalinnasta, jos homma toimii, niin laite on varmasti hintansa arvoinen. Kaikki eivät vain uskalla ottaa riskiä. Ja saahan sen aina myytyä pois, saahan please...