Sain pylpyrän ja peilin paikkalleen, eikun testaamaan. Ooh, niin sulavan pehmeästi ketju rullaa, ei äänen ääntäkään kunnes kokeilin polkea taaksepäin. Jostain syystä ketju ei kuljekkaan mihinkään ja tuntuu jonkinlaista pehmeää suhinaa. Eikun takaisin kotiin, sainhan jo kasaan kokonaisen 800 m lenkin.
Penkki ylös ja kepillä polkimia pyörittämään, ihan pehmeästi kulkee myös taaksepäin. Hetkinen, mikäs se suhina olikaan, aprikoi hän mielessään. Ei perkele, pylpyrä hankaa penkkiin!
Ja niinhän se olikin. Myös originaali pylpyrä on hangannut penkkiin, pylpyrän kohdalla on lasikuitu ruvella ja kuidun päät repsottavat joka suuntaan. Ei ole vielä läpi tullut kuitenkaan.
Ensiviikolla siis uutta penkkiä virittämään ja ajoasentokin on säädettävä sellaiseksi, ettei pylpyrä kosketa penkkiin kun penkillä istuu 118 kg raakaa lihasta (toiveajattelua (siis tuo lihasjuttu)).
Palaamma...
Niin ja vastasihan Ligfietsgarage pylpyräkysymykseen. Ovat kokeilleet erilaisia versioita, käyttämänsä on kustannustehokkain. Uusi maksaa 16 €, ja tosiaan O-rengas pitäisi vaihtaa 500 km:n välein. Minullahan oli ongelmana, että uurre, johon O-rengas kuuluu, on painunut kasaan. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy.
Minusta kuitenkin tuntuu, että pylpyrä hajoaa aina siinä vaiheessa kun O-rengas alkaa olla viimeisillään, eli voipi olla koko pylpyrä vaihtokunnossa 500 km:n kuluttua. Silloin tulee osalle hintaa, jos ajaa vaikka 5000 km vuodessa.