Löysin pari vaahtomuovipalaa olkapäiden kohdalta, ne olivat tarralla kiinni. Nyt sain joten kuten sopivasti tilaa hartioilleni, tiukasti ne ovat edelleen, mutta eivät enää kuin tappi 'tiedät kyllä missä'.
Myös etupäässä on ahdasta. Jos ei ole varovainen, niin säärten sivut hankaavat runkoon. Mutta se ei varmaankaan olisi ongelma normaaleilla pohkeilla varustetuilla polkijalla. Allekirjoittaneella on poikkeuksellisen rotevat pohkeet.
Kokeilin lyhyen matkan irtosoraista soratietä, ei mitenkään nautittavaa, mutta onnistuu kuitenkin hätätilanteessa. Normaali hyväkuntoinen soratie toimii varmasti.
Nyt huomasin pari käytännön ongelmaa kevyen liikenteen liikennejärjestelyissä. Suojatiet joissa on kapea keskikoroke eivät sovi lainkaan Velomobiilille. Tosin jos keskikoroke on kapea, ei siihen mahdu polkupyörääkään. Velomobiilin kanssa vain ongelma on huomattavasti suurempi, jos erehtyy väärän väliin saattaa puolet mobiilista pyyhkiytyä auton keulaan ja mobilisti saman tien mukana. Korokkeet ovat aina siellä missä on paljon liikennettä. Käytännössä näitä reittejä joutuu sitten välttämään aina paitsi hyvin hiljaisina aikoina.
Toinen ongelma ovat liikennevalojen painonapit. Siinä vaiheessa kun nappiin yltää, on keula jo osin tiellä. Ja ainakin Kuopiossa jalankulkijan valo ei ikinä vaihdu vihreäksi ellei nappia paina. Tämä saattaa aiheuttaa runsaasti punaisia päin ajamista.
Kumpaakaan näistä ongelmista en osannut ajatella ennalta lainkaan, kantapään kautta on varmaan vielä paljon opittavaa.
Pieni iltalenkki oli 6 km, nyt on sitten kasassa 11 km Velomobiililla.
Ainiin, meinasin unohtaa. Valot ovat riittävän hyvät, isomman akun kun vain hommaa, niin yö- ja ilta-ajosta tulee varmasti lystiä syksyn mittaan. Vilkut ovat ehdottomat jo iltahämärissä, sillä silloin ei käsimerkki näy, ja toisaalta ei tarvitse nitkutella hartiaa ulos mobiilin uumenista. Onneksi David osasi suositella vilkkuja, en olisi niitä itse älynnyt tilata.